Bola Sepak dan Kepala Orang

Bola sepak. 

Apa yang mereka yang pernah kena bola tu rasa? Sakit tak?
Dalam novel dan komik selalu ada babak tu. Ada antara watak dalam cerita tu pengsan.

Bagaimana pula dalam keadaan non-fiction macam sekarang ni?

Maaf sebab membebel pasal bola sepak ni, tapi ada sebabnya.

[...]

3hb Mei. Lebih kurang 1 jam 30 minit sebelum majlis 'Malam Simfoni Kasih'.

Balik hostel APH bersama Azreen, Huda dan Ain Nadia. Dah sampai pintu bangunan hostel pun. Nak masuk hostel kena buka kasut dulu (dah memang peraturan di hostel-hostel KSS... KSJ takyah buka kasut kalau nak masuk dalam bangunan hostel...) jadi tunduk kejap, buka ikatan sandal.

Alih-alih angkat kepala je, WHAM!

Kepala menjadi terlalu pening dan sakit macam dihentam sesuatu, tapi badan masih tegak berdiri. Mata melilau ke sekeliling dan terhenti pada sebiji bola sepak berwarna biru yang bergolek tidak jauh dari tempat saya berdiri. Saya meraba bahagian kiri dahi. Terasa ada bekas garisan bola timbul pada kawasan itu. Dan dahi terasa panas (tapi tak luka...)

Azreen yang melihat semuanya dengan jelas terus menghampiri saya. "Ain, awak okey tak?" soalnya, dan saya membalas dengan anggukan perlahan, sebab saya masih pening, kesan collision antara saya dengan bola tu tadi. Huda pula memberi reaksi terkejut, disebabkan collision yang sama juga telah menghasilkan bunyi yang agak kuat, mampu didengari seluruh hostel APH.

Dan saya jadi bodoh sedikit masa tu (sebab pening teramat).

Tiba-tiba je muncul seorang mamat (yang kemudiannya saya cam sebagai abang super senior, Abang Z) di pagar yang memisahkan antara hostel aspuri (APH, APG dan AUH) dengan tempat letak kereta di hadapan APH. 

"Boleh tak masuk ambik bola kejap?" soal mamat tu. 

Huda memandangnya dengan pandangan jengkel sebelum berkata, "Masuklah."

Mamat itupun masuk ke dalam kawasan asrama, berlari-lari anak mengambil bola sepak berwarna biru tadi. Dia kemudiannya memandang Huda sambil berkata, "Sorry, ye... Sorry..."

"Bukan minta maaf kat saya, tapi kat dia ni," kata Huda sambil menunding ke arah saya yang masih tak berganjak dari tadi, meraba bahagian yang sakit.

Mamat tu memandang ke arah saya, berkata "sorry" untuk kesekian kalinya sebelum kembali ke padang untuk menyambung permainannya. Saya pula memandangnya tanpa perasaan (ye la, jadi bodoh sikit masa tu...) sebelum masuk ke dalam bangunan hostel sambil meraba kepala.

[...]

Masuk bilik je Nini pelik tengok saya memegang dahi. "Ni apahal pegang dahi ni, Ain?"

"Kena bola sepak tadi..." balas saya, perlahan. Muka Nini berubah. Macam nak ketawa.

"Patutlah bunyi kuat tadi..." katanya sebelum tersenyum.

Dan saya terus buat muka. "Ha... Gelaklah. Gelak."

[...]

Wah, saya boleh ingat, siap detail lagi pasal peristiwa tu.

Tapi sampai sekarang pelik, sebab punya tinggi pagar yang memisahkan blok aspuri, tempat letak kereta dan padang, tapi bola boleh lepas masuk jugak. Dan kawasan laluan pejalan kaki termasuk kawasan pintu masuk hostel siap ada bumbung lagi.

Bila dengar cerita dari Azreen, dan melihatkan kedudukan bola disepak dan keadaan sekeliling, macam tak logik je. Macam bola tu tembus pagar masa kejadian tu berlaku.

Apa-apapun, nasib baik kepala saya tak benjol. Syukur Alhamdulillah...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Trip dan blackout 2

Anis ke PIS

Alkisah Budak-Budak Sekolah Zaman 80/90an