Hilang dan curi 2

Petang. 3 hari lepas.

Sakit kaki sebab baru balik kem PROPEL. Jadi turun naik tangga terhincut-hincut macam nenek umur 80 tahun (nenek saya agaknya naik tangga lagi laju dari saya... Huhu...)

Pusing kepala kiri kanan. Terasa macam ada sesuatu yang tak kena pada kawasan tangga aras bawah. Kawasan yang semua orang sedia maklum berdepan dengan dinding.

Mata tertancap pada dinding yang bertentangan dengan tangga. Ada skru terlekat di dinding. 2 batang. Kedudukan skru itu sama aras, jarak antara keduanya lebih kurang 1 kaki. Terus tepuk dahi.

Ya tak ya, mana pergi cermin besar aras bawah?

[...]

Keesokan harinya.

Pagi-pagi buta Kak Shidah muncul. Biasanya muncul sorang-sorang, tapi kali ni dia ditemani 2 orang pegawai. Muka Kak Shidah tegang.

Mana tak tegang, dah dua kali cermin hilang. Kali pertama lepas cuti pertengahan semester, dan kali kedua sekarang. Yang peliknya takde siapa perasan bila masa cermin tu hilang. Macam cermin tu ghaib je.

Yang buat semuanya lagi kedengaran tak munasabah, cermin tu lebih kurang 1.5 meter panjangnya dan lebarnya 1 kaki (haa... imperial tambah matrik... Keh keh keh...) dan bau bingkai cermin tu amat busuk, macam kayu reput baunya. Rasanya orang gila pun tak hingin nak ambil. Dan cermin tu terlekat punyalah kuat kat dinding tu. Ntah macam mana la boleh tanggal cermin tu pun tak tau la...

Dan pagi tu dilaksanakan spot check ke atas seluruh warga hostel KSS. Mana tahu ada yang jadi 'jebon' di sebalik semua ni...

[...]

Kasihan Naz. Dia pula yang kena jawab macam mana cermin tu boleh hilang.

Macam manalah dia nak jawab, sepanjang hujung minggu lepas dia bersama-sama saya pergi PROPEL. Jadi tak tau apa-apa yang berlaku di hostel sepanjang hujung minggu tu. Nini pula balik rumah masa tu jugak. Jadi dia nak tolong pun tak boleh dah.

Mentang-mentanglah dia ketua blok...

[...]

Malam ni buat bacaan surah Yassin. Macam biasa, tapi malam ni 'lain' sikit. Tambah satu lagi niat.

Niat agar si pengambil cermin pulangkan semula cermin yang diambil tanpa kebenaran tu. Tak pun mengaku ambil cermin tu dan gantikan dengan yang baru.

Kata Kak Dijah, ini cara paling berkesan. Harap orang tu insaflah sebelum terlewat...

[...]

Macam yang saya katakan sebelum ni, perbuatan ni memang menyusahkan orang lain. Tak kiralah apa alasannya, tindakan 'jebon' tersebut memang dah menyusahkan seluruh warga hostel.

Yalah, apa faedahnya dia nak ambik cermin busuk tu? Nak buat hiasan ke?

Tak pasal-pasal kami pulak yang jadi mangsa...

Haru betul...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Trip dan blackout 2

Anis ke PIS

Alkisah Budak-Budak Sekolah Zaman 80/90an