Angan-angan... Ngeh...

Saya ada impian.
Disimpan dan dipendam dalam hati sejak tadika lagi.
Sejak saya tau makna 'angan'.

Dari angan boleh jadi impian.
Dari impian boleh jadi cita-cita.
Bila dah ada cita-cita tentulah kita berusaha mati-matian untuk pastikan ia menjadi nyata.

Saya bercita-cita nak jadi saintis.
Bukan saintis sembarangan, tapi saintis medik!
Nak kesan punca penyakit, nak cari penawar.
Biar tak glamour asal dapat tolong orang.

Pastu jadi saintis Malaysia (dan mungkin orang Melayu) pertama
Yang dapat Hadiah Nobel.

Kemudian jadi kartunis sambilan.
Ye, kerja yang takdelah glamour mana pun.
Dapat inspirasi daripada Ujang dan Dato' Lat.

Kemudian hantar Umi dan Ayah gi tunaikan Haji.
Pastu hantar diri sendiri sekali... Hehehe...
Eh, kita nak buat ibadat la, bukan nak melancong.

Lepas tu bila meninggal dunia,
Semua harta disumbangkan ke rumah anak yatim.
Atau Baitulmal.
Atau mana-mana badan kebajikan.

Kemudian (ni kejam sikit... Hehehehe...)
Beli bom atom dan gugurkan atas Israel.
Biar jadi macam Amerika bom Hiroshima dan Nagasaki masa Perang Dunia Kedua dulu.

Eh, jauh benar saya berangan ye....

[...]

Eh, baru teringat!
Ada masalah sikit.
Saya kat Unitekma ambil Ukur Bahan.
Bukan Sains Kesihatan!

Alahai....... Sangkut!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Trip dan blackout 2

Anis ke PIS

Alkisah Budak-Budak Sekolah Zaman 80/90an