Trip dan blackout

Em... Sudah dekat 2 minggu sejak masuk hostel KSS ni. Dan ada perkara yang dah berubah. Tapi, macam biasa, sikit je la.

Naz dilantik jadi ketua blok dan Nini jadi AJK biro R&D. Dan mereka berdua masih roommate saya... Hehehe...

Laptop saya sering dihurung manusia setiap kali malam menjelma. Dihurung kerana banyak (banyak ke?) game. Jadi main game untuk menghilangkan boring. Padah juga ada game ni.

Antivirus pun ditukar daripada Sophos kepada Symantec. Dan bila scan laptop sungguh banyak virus bermaharajalela dalam laptop. Huhu...

Dan yang paling utama sekali, selalu benar berlaku blackout di hostel. Masuk kali ini dah 12 kali trip. Minggu ni la paling kerap trip. Dan saya pun tengah menaip dalam keadaan blackout (masa weblog ni ditulis) sampai naik boring dah asyik trip je. Apa pun tak boleh buat.

Kak Dijah pun merungut, "Kejap mati kejap hidup. Macam Ultraman."

Haha... Sokong Kak Dijah. Hari ini je dah dekat 8 kali trip. Boleh lak tak sampai seminit lepas seisi warga hostel baca surah Al-Mulk (aktiviti harian hostel), trip berlaku lagi. Sebelum aktiviti tu pun ada trip lagi. 2 kali.

Kata Kak Dijah, punca utama trip ialah penggunaan banyak sangat peralatan elektrik. Almaklumlah bangunan hostel tempat saya duduk ni dah lama. Jadi sistem pendawaiannya agak sensitif sikit. Panas sikit je terus trip. Sebab tu pihak KSS suruh daftar peralatan elektrik dan elektronik yang dibawa, dan juga ada list 'barangan larangan' (seterika, cerek, toaster... Em, ada ke yang bawak benda alah ni?) supaya tiada trip berlaku pada masa hadapan.

Tapi, bagi sesetengah orang, mereka anggap 'rules are made to be broken', jadi ada la yang memandai-mandai.

Sudahnya setiap kali trip mulalah bising. Yang junior bising, yang senior pun tak kurang hebatnya. Saya? Diam, tunggu dan lihat. Kalaulah saya ada ilmu elektrikal, dah lama saya update sistem pendawaian hostel ni. Naik tension pulak jadinya.

Ahh... Ada balik eletrik. Alhamdulillah...

Em, sambung balik. Yang peliknya cuma blok hostel yang asyik blackout. Bangunan lain okey je. Nampak sangat pelajar yang menginap kat sini terlebih guna elektrik.

Dengar cerita nak buat spotcheck. Nak periksa sama ada wujud barang terlarang di hostel. Ni tak boleh jadi ni. Nampaknya kena daftar laptop, adapter dan pengecas hp dengan segera. Tapi bukan sekarang, duit takde sebab habis buat beli buku... Heh...

Aih, blackout balik?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Trip dan blackout 2

Anis ke PIS

Alkisah Budak-Budak Sekolah Zaman 80/90an