Sesuatu yang signifikan...

Tetiba je terfikir.

Semua orang yang ambil jurusan Ukur Bahan (perhatian, bukan Kumbahan atau Gubahan ya... Mak Ngah dan Mak Lang selalu tersasul-sasul sebut ni... Taulah kursus ni tak glamour...) memang dijamin dapat kerja.

Memang ya, tapi bila diperhatikan, ada sesuatu yang menarik berkenaan pensyarah-pensyarah kat sini.

Dan benda ni bermain-main di dalam minda sejak En. Yus menunjukkan kepada kami tayangan montaj lawatannya ke Indonesia sewaktu zaman suka rianya (masa dia student dulu la...)

[...]

Ok, Pn.Zu dalam rakaman tu jadi lecturer kepada En. Yus. Dan entah kenapa ada gambar En. Saiful tersesat masuk ke situ. Ramai lagi la gambar dalam montaj tu, tapi En Yus macam malu-malu je nak tunjuk gambarnya.

Tapi yang jadi perhatian, gambar En. Saiful berpakaian seperti orang Minang (saya tau, saya separuh minang, separuh jawa) dan bila kami ternampak gambar tu, terus kami ketawa. Lawak sangatlah gayanya tu...

[...]

Bukan niat nak cerita pasal En. Yus, En. Saiful dan Pn.Zu masa tu, tapi kan, diorang jugaklah yang jadi pensyarah kami sepanjang sem lepas; dan sem ni, Pn. Zu. Dan sem ni datang pulak En. Tarmidzi dan En. Rashid, pensyarah sambilan di Unitekma ni.

Dan saya jumpa webpage QSbina yang agak kurang lengkap (sarjana sesi 2000-2001 kot...)

Di situ saya nampak connection yang buat saya terkejut (agaklah...).

Pn.Zu memang terang-terang jadi pensyarah masa tu (dia mengaku umurnya dekat 50+)
En. Yus dan En.Tarmidzi satu kelas.
En. Rashid 2 tahun muda dari En. Yus dan En. Tarmidzi, merangkap junior mereka.
En Saiful? Tak dinyatakan, tapi berdasarkan perkiraan, dia junior En. Rashid la ( Betul tak? Betul tak?)

Dan mereka jadi tenaga pengajar kami di sini, sekarang ni (kecuali En Saiful yang sambung pengajiannya awal tahun ni...).

[...]

(Hanyut dalam imaginasi kejap...)
Kalaulah lepas saya graduate nanti, dan dapat tawaran mengajar, tak taulah nak terima ke tak.
Sebab saya takleh ajar, tapi boleh tunjuk.( Macam mana la tu ye...)

Bila saya graduate nanti, mesi Pn. Zu dah pencen. En Saiful dah dapat PhD nya...
Mesti dah banyak yang berubah masa tu...

Eh, nanti sat!
Saya taknak jadi guru atau apa-apa yang melibatkan aktiviti mengajar!
(terbawa-bawa dari sakit kepala semalam...)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Trip dan blackout 2

Anis ke PIS

Alkisah Budak-Budak Sekolah Zaman 80/90an